//Ayurvedska preporuka za  prehranu i životni stil tijekom jeseni

Visarga Kala- JESEN

Ayurvedska preporuka za prehranu i životni stil tijekom jeseni

Drevni mudraci su primijetili da se izmjenom sezona/godišnjih doba ne mijenja samo priroda oko nas, nego i naša fizičko-mentalno-emotivna struktura.

Lišće više nije zeleno nego poprima crvenu i žutu boju, zatim smeđu, nakon čega lagano pada sa grana. Sve je manje sunčeve svjetlosti, a više suhog zraka, vjetra i oblaka. Temperatura se smanjuje, a oborine povećavaju. Dani su sve kraći, a noći sve duže i hladnije. Ayurveda nas uči da navedene odlike povisuju Vata doshu  (suhoća, hladnoća, vjetar) pa se samim time Vata dosha  akumulira u tijelu, tj. prirodno je povišena u ovo doba godine.

Vata sezona počinje u jesen i traje do sredine zime. Donosi nam snijeg, led, hladan vjetar koji osjećamo u kostima, hladnoću koju osjećamo ispod stopala. Prirodno tražimo toplu hranu, čajeve (neki kuhano vino), zavlačimo se ispod toplih deka i uvlačimo u mekane papuče.  Neke životinje pripremaju brlog za zimski san dodajući u njega slamu, sijeno, lišće, kako bi im bilo što toplije i mekše.

Uočavanje ovih prirodnih promjena, te poznavanje i naše prilagođavanje tim promjenama u svakodnevnom životu, jest ono čemu nas uči Ayurveda. No, danas je čovjek prvenstveno okupiran podražajima izvana, iz svoje okoline, a rijetko kada sluša što mu tijelo govori i samim time teško razaznaje što je ispravno za njega. Zato je znanje Ayurvede izuzetno značajno za današnjeg čovjeka, jer ga podsjeća na prirodno, zaboravljeno znanje koje je čovjek nekad imao.

Osobine Vata dosha-e

Vata dosha se sastoji od dvije kvalitete : Akasha (eter/prostor) i Vayu (vjetar/zrak),  no, zrak je taj koji dominira. Glavne karakteristike Vata doshe su: suho, lagano, hladno, suptilni pokret, čisto i grubo. Vata inicira, kontrolira, regulira, koordinira i izvodi sve pokrete u tijelu. Slobodni pokreti zahtjevaju prazan prostor – što je kvaliteta etera, dok je sam pokret obilježen kvalitetom vjetra. Bez Vata doshe druge dvije doshe (Pitta i Kapha) ne bi mogle funkcionirati, zato se kaže da je Vata vođa i da regulira funkcije  Pitta   i  Kapha doshe.

Jesen – ayurvedski pogled

Jesen je godišnje doba koje nam u prirodi donosi kvalitete: suho, vjetrovito, hladno, grubo, čisto. Sve te pojave utječu na elemente zraka i etera koji su glavne odlike Vata doshe te ih pojačavaju, što može dovesti do disbalansa ako se njima ne pozabavimo. Navedene kvalitete dovode do suhe kože, mentalne nestabilnosti, suhe, tvrde stolice ili zatvora, menstrualnih problema, pucketanja zglobova i ukočenosti u vratu i leđima.

Kod prve naznake problema s mišićima i zglobovima najbolje je na to mjesto umasirati hladno prešano sezamovo ulje ili Mahanarayana ulje (specijalno ulje sa preko 40 biljaka). U ovo doba godine se uljima može masirati i cijelo tijelo kako bi se spriječili problemi sa Vata doshom.

Ayurveda nas uči da u jesenjim mjesecima treba izbjegavati vjetar i hladnoću. Kada izlazite iz kuće nosite kapu, a na jakoj hladnoći možete staviti i vatu u uši kako bi ih zaštitili. Izbjegavajte odjeću sive, plave, ljubičaste i zelene boje jer te boje hlade, a nosite boje kao što su crvena, narančasta i žuta, pa i bijela, dakle koje privlače solarnu energiju i povećavaju toplinu u tijelu i umu.

Izbjegavajte fizičke poslove ili zadržavanje na vjetru i hladnoći. Zapravo, trebalo bi izbjegavati sve jake stimulativne aktivnosti – kao na primjer prekomjernu seksualnu aktivnost, slušanje preglasne glazbe, previše putovanja, pričanja i svega onoga što je previše tj. pretjerivanje.

Post se nikako ne preporučuje tijekom ovog razdoblja jer su kvalitete u prirodi već takve da iscrpljuju organizam.

Prehrana

Kada zakoračimo u Vata sezonu, vrijeme je da polagano odbacimo hranu koja hladi i koja nam je odgovarala ljeti, pa umjesto lagane i hladne hrane trebamo početi jesti hranu koja grije. Pozdravite se sa salatama, sladoledom, hladnim pićima, suhom hranom (grickalice – izbjegavajte ih između obroka jer remete probavu). Sada je vrijeme za toplu, jušnatu i masnu hranu (pod masnim se misli na dodavanje kvalitetnih ulja, ghee-a ili putra u obroke).

S obzirom da je Vata dosha suha i hladna, to znači da ukoliko jedemo suhu ili sirovu hranu time ju dodatno pogoršavamo (povisujemo) i otežavamo normalno funkcioniranje organizma u jesen kada je Vata dosha prirodno visoka.

Trebamo izbjegavati okuse  gorko/trpko/ljuto, a jesti hranu koja je kisela/slana/slatka. Za balansiranje Vata doshe posebno je dobra fermentirana i ukiseljena hrana (kiseli kupus ili repa, kiseli krastavci) koja povećava probavne enzime i zagrijava tijelo. Sezamovo ulje i maslac treba konzumirati redovito kako bi “podmazali” suhu Vata doshu.

Najbolje namirnice za jesen

Doručak bi trebao biti oko 8 sati. Za doručak je idealno jesti cjelovite kuhane zobene pahuljice sa vrhnjem od riže ili pšenice, ili sa mlijekom. U kašu dodajte suhe šljive ili smokve, pokoji orah, a začinite kardamom-om, cimetom, đumbirom i klinčićem. Druge opcije su shake od toplog mlijeka, datulja i badema sa dodatkom kardamoma i šafrana ili tost od cjelovitog kruha s dosta maslaca uz dodatak avokada, džema ili meda.

Za ručak je najbolje jesti variva od sezonskog povrća uz dodatak  mahunarki i žitarica. Dobar izbor su i rižoto od povrća ili tjestenine (integralna, rižina, kukuruzna) sa domaćim vrhnjem i korjenastim povrćem.

Za večeru je idealno jesti juhe, bogate začinima i slatkim namirnicama poput slatkog krumpira, buče, poriluka… Takva večera grije i lagano detoksicira. Izbjegavajte večeru 2 h prije spavanja, a idealno je večerati oko 18-19 h. Prije spavanja možete popiti toplo mlijeko začinjeno s kardamom-om, cimetom, đumbirom ili šafranom, a ako imate problema sa kašljem ili plućima popijte toplo mlijeko sa žličicom kurkume.

Voće: slatko – svježe grožđe, grožđice (namočiti min. 1h), ananas, šljive (suhe najbolje namočiti). Kiselo voće – grejp, bobičasto voće, mandarine, kivi, limun i naranče se preporučuju u ovom periodu, kao i topli kompoti koji su odličan izbor za ovo doba godine, uz dodatak začina koji griju. Izbjegavajte suho voće (osim kada je namočeno i/ili kuhano), jabuke i kruške (osim ako su kuhane).

Povrće: svo kuhano povrće je dobro, ali obavezno uz dodatak masnoće. Korjenasto povrće je najbolje; cikla, komorač, mrkva, celer, pastrnjak, peršin, batat… Odlični su i buča, šparoge, špinat, avokado, zeleni čili, okra (bamija), luk (kuhani), češnjak, poriluk.

Izbjegavajte povrće koje hladi (lisnato, kelj, blitva, raštika, prokulica) i ono koje isušuje (brokula, cvjetača, zelje, krompir). Iznimka je ukoliko “zabranjeno” povrće pripremimo s dodatkom sezamovog ili maslinovog ulja, jer mu na taj način smanjemo suhu kvalitetu, a istodobno dodajemo toplinu.

Žitarice: zob, cjelovita pšenica, durum pšenica, crvena ili smeđa riža, quinoa, amarant, sejtan, kruh bez kvasca. Izbjegavajte: ječam, heljdu, kukuruz, proso, raž, suhe rižine kolačiće i kekse.

Mahunarke: mungo grah, azuki grah, mahune, grašak, tofu, crvena leća. Izbjegavajte: grah i slanutak (jako isušuju), druge vrste leće, tempeh.

Mliječni proizvodi: generalno je dobro u ovoj sezoni jesti sve mliječne proizvode. Jedino pripazite na količinu kiselog vrhnja i tvrdih sireva (jer su teški za probaviti i stvaraju dosta sluzi). Koristite domaće mliječne proizvode! Sladoled svakako izbjegavajte kao i smrznute jogurte, itd. Ako jedete jogurt, razrijedite ga s vodom uz dodatak malo začina poput kumina, đumbira ili kurkume kako bi ga lakše probavili.

Orašasti plodovi: svi su dobri.

Sjemenke: sezam (posebno dobar za Vata doshu), sjeme suncokreta, sjemenke bundeve, lan. Sjemenke možete prepržiti, dodati malo soli te ih dodavati u razna jela.

Ulja: hladno prešano sezamovo ulje, maslinovo ulje, ghee i maslac.

Začini: za slatka jela koristite začine poput cimeta, kardamoma, klinčića, zvjezdastog anisa, suhog đumbira.
Za slana jela koristite začine poput: svježeg đumbira, češnjaka, papra, lovorovog lista, kurkume, kumina, itd. Svi začini, osim jako ljutih, su dobri, pa ih nemojte štedjeti.

Rasayana biljke i namirnice koje hrane sva tkiva, podmlađuju i jačaju imunitet:

Češnjak i đumbir:

U periodu od početka jeseni do kraja proljeća, hranu je najbolje pripremati na mješavini svježeg đumbira i češnjaka (zdrava zamjena za kod nas tradicionalno dinstanje crvenog luka na ulju). Mješavinu napravite na sljedeći način: jednake omjere svježeg đumbira i češnjaka izblendajte, dodate himalajske soli, kurkume (5 čajnih žličica na staklenku od 750 ml) i sezamovo ulja u količini da prekrije sadržaj. Zatim ponovno sve izblendajte kako bi dobili pastu. Može se napraviti i veća količina koja u staklenci u hladnjaku može stajati duže vrijeme.

Za početak bilo kojeg slanog obroka koristite ovu mješavinu u omjeru: 1 osoba – 1 jušna žlica; propirjajte mješavinu, dodajte začine, i nastavite kuhati obrok po želji.

Ova mješavina ne utječe pretjerano na okus hrane, a odlično regulira rad probave, potiče rad enzima, a kroz duži period korištenja uravnotežuje cijeli probavni trakt. Također otklanja  “Ama” (toksine)  iz tijela kojih je tijekom jeseni i zime više nego ljeti.

U jesen/zimu trebalo bi češće ići na masaže i u saunu. Tako se tijelo čisti od toksina (ame), jača se cirkulacija, podmazuju zglobovi, uklanja suhoća iz kostiju i tijela. Također ovi postupci čine kožu mekšom, jačaju živčani sustav i pružaju tijelu osjećaj ugode i zadovoljstva.  Ako niste u mogućnosti otići na masažu ili u saunu, možete sami napraviti kućnu verziju. Ujutro ili uvečer kružnim pokretima utrljajte toplo sezamovo ulje (ili još bolje Mahanarayana ulje) u svaki dio tijela (malo duže masirajte zglobove), pričekajte 10-15 minuta da ulje uđe u dublje tkivo, zatim se istuširajte vrućom vodom koja će stvoriti efekt saune.

Čišćenje tijela

Jesen je period kada se radi čišćenje sinusa i, za one ambicioznije, klistiri.

Čišćenje sinusa se radi sa posebnim ayurvedskim uljima ili uljem od iđirota kako bi se maknuo višak sluzi, a osjetila proradila savršeno. Ayurveda tradicionalno u tu svrhu koristi vrlo potentna ulja kao što su Anu tailam i Shadbindu tailam.

Male klistire treba raditi sa sladićem, kamilicom i sezamovim uljem ili sa nekim od specijalnih ulja tipa Mahanarayana tailam, Ksheerabala tailam, Dhanwatharam tailam ili Dashamoola tailam.

Dodaci prehrani

Kako bi održavali debelo crijevo prohodnim i zdravim, uzimajte svaku večer prije spavanja 2-3 kapsule Rasayana Triphala ekstrakt-a.  Triphala će detoksicirati cijeli probavni trakt i izbaciti višak Vata doshe.

Za povećanje energije i smanjenje Vata doshe u tijelu i umu najbolje je uzimati na prazan želudac kapsule sljedećih biljaka:

(svaka od navedenih biljaka regulira Vata doshu, ali ima i svoja dodatna specifična djelovanja)

– Češnjak ekstrakt  (jako zagrijava, smanjuje krvni tlak; anti-upalan, anti-virozan, anti-gljivičan; održava zdravlje srca, potiče cirkulaciju te obnavlja živčani sustav, izbacuje sluz tj. smanjuje Kapha doshu)

– Ashwagandha ekstrakt (u Ayurvedi najpoznatija biljka za smirenje uma i antistres, za dubok san,  obnovu mišića i snage te podizanje imuniteta)

– Tulsi ekstrakt (otklanja višak Kapha doshe – sluzi, posebno iz pluća, za imunitet i cirkulaciju, zaslužan je za mirno emotivno raspoloženje)

– Guduchi ekstrakt (prva biljka u Ayurvedi za imunitet koji je prirodno slab tijekom jeseni i zime, eliminira gotovo sve vrste toksina iz tijela, balansira cijeli metabolički sustav i sve tri doshe)

 Sladić ekstrakt (vrlo koristan za respiratorni trakt, krv i mozak, za obnavljanje sluznice želuca i crijeva – za što je posebno efikasan u kombinaciji sa  Amalaki ekstrakt – om)

Za više detalje o tome koja je biljka ili kombinacija najbolja za vas osobno, slobodno nam se obratite za savjet!

Zaključak i poruka 

U jesenskom periodu skloniji smo rastresenosti, zbunjenosti i depresiji. Zbog toga bi trebali ići u češće šetnje prirodom, izlagati se Suncu, odlaziti na masaže, više vježbati i unositi hranu koja jača imunitet i djeluje povoljno na Vata doshu. Sve to dovodi do balansa mentalno/emotivnog raspoloženja. Također, sve što radimo, trebamo raditi polagano i svjesno.

Čaj od svježeg đumbira i tulsi-ja (vrsta bosiljka) će vas grijati i držati dalje od gripe, kašlja, temperature i prehlade. Dodavanjem svježe kurkume ili kurkume u prahu u ovaj čaj, djelovat ćete na podizanje imuniteta i smanjivanje upale. Ovu mješavinu možete dodati u toplo mlijeko nakon što ste samu mješavinu skuhali u vodi.

Dnevna rutina i praćenje prirodnih ritmova (vrijeme ustajanja, lijeganja, obroka, izbor namirnica i sl.) je još jedan vrlo važan faktor smirivanja Vata doshe.

Sva ova važna znanja koje nam daruje Ayurveda, potiču zdravlje, zadovoljstvo i sreću u čovjeku! Zato uživajte u jeseni na ayurvedski način!

Za više detalja i upita o Ayurvedi, o biljkama i stilu života koje su najbolje za vašu konstituciju (vašu doshu), slobodno nam se obratite putem e-maila: savjetovanje@rasayana.hr

Također možete zakazati individualne konzultacije (s ciljem poboljšanja narušenog ili održavanja dobrog zdravlja) na kojima ćemo vam pomoći oko detaljnog odabira namirnica i dodataka prehrani koji su najbolji baš za vas osobno. Više o ayurvedskom savjetovanju pročitajte ovdje: Savjetovanje

By | 2018-01-06T22:27:20+00:00 listopad 24th, 2017|Ayurveda savjetuje|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment